Cykling har blivit ett allt populärare färdmedel för pendlare i Stockholm, och det är något som byggnämnden nu uppmärksammat och satsar benhårt på att bygga ut stadens cykelbanor – men snabbstråket till mellan Mörby och Frescati slopas.

7456536-- - kopiaCykling är ett bra sätt att få snygga muskler på och också ett bra sätt att få vardagsmotion på. Kanske är det därför inte så konstigt att kostymnissarna nu inne i huvudstaden väljer att pendla till jobbet med cykel i stället för med kollektivtrafiken. Stockholmare köper cyklar som aldrig förr och för att kunna cykla sig i toppform, och också på ett smidigare sätt ta sig kring i stadsmyllret. Det är troligtvis också stor anledning till att man nu på byggkontoret i staden valt att storsatsa på att ordna ordentliga cykelvägar och cykelbanor, inte bara inne i city utan även för cykelpendlare ute i förorterna som vill trampa sig in till kontoret. Men stråket som skulle byggas mellan Mörby och Frescati slopas, det blev en för stor nota skriver Dagens Nyheter. I stället kommer man dock bygga på andra ställen för att främja det hälsosamma cyklandet och dessa platser är bland annat:

  • En dubbelriktad väg vid Ågesta broväg.
  • Enkelriktade cykelbanor på Långholmsgatan på Södermalm i city.
  • Breddning av cykel- och gångbanor på Lidingövägen och på Norr Mälarstrand
  • Förlängning av cykelbana på Växthusvägen i Hässelby

Man kommer även bygga nya, bredda och förbättra andra cykelbanor som trafikeras av cyklisterna inne i och in mot stadskärnan. Men när byggena är klara återstår att se. Det enda man egentligen vet redan nu är att det tilltänkta priset på 125 miljoner har stigit upp mot 500-700 miljoner, men det är också en kostnad som man är villiga att lägga för att få stockholmarna att cykla ännu mer – vilket både är bra för den enskilda individen och för den nu ganska dåliga stadsmiljön inne i city.