När det kommer till träning så ligger vi alla på olika nivåer och har olika mål. Vissa har kanske som mål att komma igång med träning överhuvudtaget medan andra satsar på att klara av ett triathlon.

Oavsett vad ditt mål är så finns det saker du kan göra för att lättare nå dit.

Anlita en träningscoach

Att få hjälp av en coach är ett bra sätt att komma närmare dina träningsmål. En personlig träningscoach brukar gå att hitta ditt gym. Fördelen med en träningscoach är den kunskap de har om träning och hälsa, som du får ta del av. Du får själv berätta vad du vill få ut av coachningen och kommer därefter att få hjälp att hitta den typen av träning som passar just dig, baserat på dina förutsättningar. Du får alltså ett skräddarsytt träningspass vilket exempelvis är bra för nybörjare som då slipper pröva sig fram. Du kan även få hjälp med vad och hur mycket du ska äta för att nå dina mål. När du tränar så hjälper din coach till med att visa hur övningarna ska utföras för att undvika skada. De bidrar även med peppning och motiverande ord som kan göra stor skillnad på hur mycket du vågar ta i och pusha dig själv. Din personliga träningscoach mäter också dina framsteg så att du tydligt kan se hur du har förändrats och förbättrats med tiden. Tänk på att alla träningscoacher inte jobbar på precis samma sätt så om du inte känner dig nöjd så kan du pröva en annan coach som kanske passar dig bättre.

Hitta något du gillar

Om ditt mål är att börja träna och komma i form så är det viktigt att du hittar en träningsform som du gillar. Att gå till gymmet och fasa inför träningspasset är inte kul och kommer troligtvis att leda till att du ger upp. Som tur är finns det just nu massor av olika typer av träningsformer att välja på. Så förhoppningsvis kan du hitta något som passar just dig. Här är några förslag:

  • Zumba
  • Löpning
  • Powerwalking
  • Styrketräning
  • Simning
  • Pilates
  • Spinning