Utmana dig själv

För att träning inte ska bli tråkigt och enformigt är det viktigt att hela tiden utveckla sin prestation. Det är en central del av resultaten att hela tiden trappa upp sin träning för att successivt bli bättre och klara mer och mer.

Genom att se över sin kost och ofta kontrollera att man får i sig tillräckligt med vitaminer, mineraler och antioxidanter är viktigt för att träningen ska ge bästa effekt. Tränar man en kropp som inte går på rätt bränsle är det svårt att se resultat och det är inte heller nyttigt för kroppen. Detta är nyckeln till ett långt och friskt liv och förebygger krämpor av olika slag. Kosttillskott är klokt att äta dagligen för att säkerställa att man får i sig det man behöver. Handla vitaepro online, det mjukar bland annat upp muskler och leder som gör att det är lättare att utveckla sin träningsprestation och risken för skador vid fysisk aktivitet av olika slag minskar.

Tyngre, mer puls och tempo!

Det gäller att inte ligga på latsidan när det gäller träning. Om man tränar regelbundet påverkar man inte bara sin hälsa och fysiska form utan också andra aspekter i livet. I Aftonbladet kan man läsa om hur träning hjälper oss prestera bättre även på jobbet, på fritiden eller i andra situationer. Att alltid köra det som man känner sig trygg med och vet att man klarar är bättre än ingen träning alls, men det ger sällan slående resultat. För intensivare träning och förbättrad kondition är intervallträning rekommenderat av Vårdguiden. Man anpassar intervallerna utifrån sig själv och ökar på svårighetsnivån successivt.

Mensen påverkar

Som kvinna kan vara svårt att alltid prestera på topp, det har nämligen visat sig att kvinnans menscykel kan ha inverkan på idrottsprestationer. Professorn och gynekologen Angelica Lindén Hirschberg säger att kvinnors smärta i samband med menstruationen, oavsett om den är lindrig eller stark, påverkar hur man presterar fysiskt under träningar och tävlingar av olika slag. Dessutom kan kvinnor även påverkas i den premenstruella fasen, PMS besvär kan ge sämre koncentrationsförmåga och en känsla av lågmäldhet. Men man ska absolut inte ge upp och kvinnor är inte sämre än män för det!